خدا کرم خان بهمئی معروف به خان طلاوکای صفرمحمدموسایی فرزندخداداد
خدا کرم خان بهمئی معروف به خان طلاوکای صفرمحمدموسایی فرزندخداداد

خدا کرم خان بهمئی معروف به خان طلاوکای صفرمحمدموسایی فرزندخداداد

زندگی نامه خداکرم خان وکایدصفرمحمدموسایی

پنج نشانه سکته مغزی را بشناسید

پنج نشانه سکته مغزی را بشناسید

، آنچه بیشتر متخصصان و مسوولان را بویژه در سال‌های اخیر نگران کرده، سرعت افزایش نرخ ابتلا به سکته مغزی در جوانان و حتی کودکان است.

آگاهی از  پنج نشانه هشداردهنده سکته مغزی برای تمام افراد ضروری و بسیار حائز اهمیت است چون وقتی علائم این عارضه آغاز شوند به سرعت پیشروی و زمان را برای امدادرسانی به موقع به بیمار محدود می‌کنند.

به گزارش ایسنا، سکته مغزی اغلب کشنده است و بنابراین آگاهی از علائم آن می‌تواند جان بیمار را به موقع نجات دهد.

آمارها نشان می‌دهد که در آمریکا سکته مغزی از عوامل اصلی مرگ و میر است و در کنار آن بیماری‌های قلبی و سرطان قرار می‌گیرند. اما نکته مهم‌تر و حتی منفی‌تر در مورد سکته مغزی این است که این عارضه عامل اصلی ناتوانی‌های جسمی و ذهنی و از کارافتادگی است که موجب بروز مشکلات جدی در تکلم، حافظه و تحرک می‌شود.

به گزارش سایت اینترنتی کامن سنس، آنچه بیشتر متخصصان و مسوولان را بویژه در سال‌های اخیر نگران کرده، سرعت افزایش نرخ ابتلا به سکته مغزی در جوانان و حتی کودکان است.

سکته در واقع نوعی حمله مغزی است که سلول‌های مغزی را نابود می‌کند. هرچند علائم اصلی سکته در زنان و مردان یکسان است اما در زنان علائم منحصر به فردی بروز می‌کند که مختص جنسیت آنها است.

سکته خفیف و شدید هر دو علائم مشابهی دارند. حدود 90 درصد از کل موارد سکته مغزی از نوع سکته ایسکمیک هستند. این نوع سکته حاصل بسته شدن عروق سرخرگی است که در آن لخته‌های خونی مانع از رسیدن جریان خون به مغز می‌شوند. در این وضعیت مغز با کمبود اکسیژن و مواد غذایی مواجه شده و در نتیجه سلول‌های مغزی تلف می‌شوند.

تنها 10 درصد از موارد سکته مغزی از نوع سکته‌های ناشی از خونریزی‌ هستند. این نوع سکته زمانی رخ می‌دهد که یک رگ خونی ظریف در مغز سوراخ شده و یا واقعا پاره می‌شود. تاثیر مخرب سکته روی بافت مغز می‌تواند به همان اندازه آسیب ناشی از حمله قلبی روی بافت قلب باشد.

پنج نشانه هشدار دهنده سکته مغزی

علائم سکته مغزی به طور ناگهانی آغاز می‌شوند به همین خاطر توجه به زمان شروع هر یک از این  پنج علائم در زنان و مردان حائز اهمیت است. این علائم عبارتند از:

1-‌ احساس کرختی یا ضعف که معمولا فقط در یک طرف صورت یا بدن، در یک دست یا پا و بسیار ناگهانی بروز می‌کند.

2- گیجی که موجب نامفهوم شدن ناگهانی گفتار و دشواری در پیدا کردن واژه‌های مناسب و یا حتی ناتوانی در درک گفته‌های دیگران می‌شود.

3- مشکل در راه رفتن که ناشی از سرگیجه ناگهانی، از دست دادن تعادل و از دست دادن هماهنگی است.

4- تاری ناگهانی دید که موجب مشکل در بینایی در یک یا هر دو چشم می‌شود. گاهی نیز فرد دچار دوبینی یا تیره‌شدن کلی دید می‌شود.

5- سردرد غیرعادی و فوق‌العاده شدید که شبیه به یک ضربه ناگهانی است و گاهی با سرگیجه و حالت تهوع همراه است.

هر چند موارد فوق شایعترین علائم مشترک هشداردهنده سکته در زنان و مردان هستند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در زنان پنج نشانه بیشتر نیز مشاهده می‌شود که این علائم مخصوص جنسیت آنهاست و در مردان اغلب دیده نمی‌شوند. این علائم عبارتند از:

-احساس خستگی ناگهانی

-افتادن یا تشنج ناگهانی

- تشدید ناگهانی ضربان قلب

- بروز درد ناگهانی در قفسه سینه، دست، پا و صورت

- تنگی نفس به طور ناگهانی و یا سکسکه

سکته یک حالت جدی اورژانسی است و برای متوقف کردن آسیب‌های احتمالی به مغز بیمار فقط سه ساعت فرصت وجود دارد. بنابراین هر نوع نشانه و علامتی صرف نظر از کوچک بودن آن باید فورا مورد توجه قرار بگیرد.